نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

حال و روز خلیج گرگان خوب نیست | مرگ تدریجی خلیج

  • کد خبر: ۱۱۱۰۰۶
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
حال و روز خلیج گرگان خوب نیست | مرگ تدریجی خلیج
آمار‌های سازمان نقشه برداری کشور حاکی از این است که بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج بین المللی گرگان در سال‌های اخیر خشک شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ بهار ۱۴۰۰ بود که زمزمه‌های حال ناخوش خلیج گرگان به گوش رسید؛ اینکه اگر اقدامی به موقع انجام نشود، سرنوشت این خلیج هم می‌شود مشابه بسیاری از تالاب‌ها و سد‌ها و دیگر سرمایه‌های زیست محیطی که چنان خشک شده اند که حالا جای آن همه آب را کف خشک و ترک ترکشان گرفته است. زمستان همان سال قضیه جدی‌تر شد.

خبرگزاری‌ها از این گفتند که برای نخستین بار در چند سده اخیر با کاهش دبی آب ورودی و افزایش گل ولای در کانال‌های آب رسان، ارتباط خلیج گرگان و دریای خزر قطع شد و با غیرممکن شدن آمد‌و شد هزاران ماهیگیر بندرترکمن، بندرگز و شهر‌های شرقی مازندران از این پهنه آبی به دریا، مرگ تدریجی خلیج گرگان جدی‌تر از قبل آغاز شده است.

آمار‌های سازمان نقشه برداری کشور هم از این می‌گفت که بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج بین المللی گرگان در سال‌های اخیر خشک شده است.

همان روز‌ها بود که کارشناسان هشدار دادند با از میان رفتن این تبادل آبی، خلیج گرگان تا یک دهه آینده به طور کامل خشک می‌شودو دیگر اثری از این پهنه آبی به جز صحرایی بی آب و علف باقی نمی‌ماند. بعد هم پیشنهاد دادند که لای روبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، راه درمان است و علاج. فروردین امسال در حاشیه سفر رئیس جمهور به گلستان خبر‌های خوبی به گوش رسید.

با دستور رئیس جمهور مبنی بر آغاز عملیات لای روبی کانال‌های بین خلیج گرگان و دریای خزر، دست اندرکاران از این گفتند که مقدمات کار انجام شده است و اردیبهشت عملیات لای روبی انجام می‌شود. حالا، اما بیشتر از یک سال از آن روز‌ها می‌گذرد و اخبار تازه می‌گوید نه تنها نتیجه‌ای حاصل نشده، بلکه اوضاع خلیج گرگان بدتر هم شده است.

استاندار گلستان از این گفته است که وضعیت خلیج گرگان به هیچ عنوان مناسب نیست و با روند فعلی تا ۳ سال آینده خشک خواهد شد؛ اما با حمایت‌های رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور امیدواریم علاج بخشی خلیج گرگان تسریع شود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان نوشته که برداشت از آب‌های زیرسطحی مشکلاتی فرونشست برای استان ایجاد کرده است و در نقاط مختلف شاهد فرونشست سالانه تا ۲۲ سانتی متر هستیم.

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی خزر تشکیل شد و در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این فرورفتگی درون قاره ای، بلکه ناحیه‌های اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله و تالاب بین المللی گمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->